zondag 26 juni 2011

VeluweZoomTrail

Zondag 26 juni 2011, was het eindelijk zover, mijn eerste trail. Na de 60 van Texel, zou dit  mijn 2e Ultra worden. Dat de 2e editie van de Veluwe Zoom Trail een zware editie zou worden was na het horen van de weersvoorspelling een feit.  Ruim op tijd kwam ik aan bij vakantiedorp de Jutberg. De parkeerplaats stond al behoorlijk vol. Niet veel later kwam Jeffrey aanrijden. Samen met hem naar de kantine gelopen om onze startnummers en T-shirts op te halen. Bij de kantine was het al een drukte van belang. Veel bekende lopers waren al gearriveerd. Snel nog even twee sponsor Buffs aangeschaft bij Martine. Na het startnummer en het t-shirt te hebben opgehaald werd het tijd om ons gereed te maken voor de start.  Snel nog even naar de auto voor de Salomonrugzak en de gelletjes op te halen. Een tasje met gelletjes en  een fles Born sportdrank werd  afgegeven bij de start. Deze zou  door de organisatie naar de verzorgingspost op 25 kilometer worden gebracht.

Dikke pret voor de start

Om even voor half tien stonden 140 lopers aan de start. Na een praatje van Jan Strijker mochten we eindelijk op pad. Het advies was, om zeker de eerste 25 kilometer rustig aan te doen en krachten te sparen. Voor het eerste stuk was de limiet van 3,5 uur. Totale limiet was 6,5 uur. Het eerste stuk vond ik ook het mooiste stuk. Pittige beklimmingen, mooie afdalingen waarbij je goed moest opletten voor de boomstronken en smalle paadjes, mul zand, blubber en een smal pad tussen de varens. Puur genieten. Wat een mooi stukje Nederland. Zwaar was het wel. Sommige stukken moest ik gewoon wandelen. Blijven rennen was geen optie. Het gaf mijn lichaam wel de gelegenheid om even te herstellen van de inspanning.

Pittige klimmetjes

Wat betref voeding hield ik een strak schema aan. Om de 45 minuten werd er een gelletje genomen. Natuurlijk werd er veel gedronken onderweg. Even voor de 21 kilometer kwam een mountainbiker me tegemoet. Het was Roy Felix. Deze had via twitter aangeboden om met mij mee te fietsen. Helaas niet vanaf de start, dit was verboden door de organisatie, maar vanaf kilometer 20,5 bleef hij naast mij fietsen tot het eind. Met verhalen en opbeurende woorden sleepte hij me af en toe door de moeilijke momenten.


Volgens mijn Garmin had ik 24,22 kilometer gelopen toen ik bij de verzorgingspost arriveerde. Ik had ongeveer 2.40 uur gedaan over de eerste 24,2 kilometer. Ruim binnen de 3,5 uur dus. Het was inmiddels al behoorlijk warm geworden. Na rustig de tijd te hebben genomen om wat te drinken en te eten en de voorraad gelletjes en de waterzak weer te hebben gevuld, werd het tijd om verder te gaan. Het tweede stuk zou toch zwaar worden. Over open vlakte was de zon en de hitte goed voelbaar. Gelukkig was er af en toe wat bewolking. Volgens mijn begeleider hield ik het tempo redelijk constant. Op tijd even stoppen voor een gelletje en dan weer verder. Het werd zwaarder, is was op een gegeven moment blij dat de lus erop zat en we weer richting de verzorgingspost, welke zich rond de 45 kilometer bevond, gingen. De kilometers werden afgeteld. Iedere stap bracht mij dichter bij de finish. Rond de 42,8 kilometer waren we even het spoor bijster. Moesten we nu rechts af, of toch via het paadje. Nadat Roy de route even had gecontroleerd was het dus toch rechts af. Ik weet niet hoeveel kilometers ik had gelopen maar ik dacht ruim 44 toen de verzorgingspost weer in zicht kwam. Ook hier even rustig de tijd genomen om even bij te tanken om daarna aan de laatste 6 kilometer te beginnen. Een pittig stukje nog bleek later. Vooral de strook mul zand kon me op dat moment echt gestolen worden. De hitte maar ook de vermoeidheid begon behoorlijk op mijn in te werken. Er werd af en toe even gewandeld om de hartslag te laten zakken en even op adem te komen. Rond de 48,5 kilometer werd ik van achter bij gehaald door Martine. Na een kort woordje ging ze weer verder. Langzaam verdween ze uit het zicht. Niet veel later kwam Rinus naast me lopen.  Deze loodste mij, door de laatste loodzware 1,5 kilometer.

De laatste loodjes
Pfff wat was ik blij dat het erop zat. Ik had het toch maar even geflikt. De 50,81 kilometer in 5.49.26. Ik kon geen sportdrank of gelletje meer zien. Later bleek dat het een slijtage slag was geweest. Er waren flink wat lopers geweest die waren uitgestapt. Geloof dat er uiteindelijk 103 lopers de finish hadden gehaald.
Na even wat te hebben gerust werd het tijd om de douche op te zoeken. Wat kan dat toch lekker zijn na een lange dag. Hierna ben ik gelijk naar Ermelo gereden om een vette hap te halen en bij te komen op de bank. Nagenietend van weer een hele mooie ervaring. Hij was zwaar, maar zo mooi.

Ik wil hierbij Roy bedanken voor de steun en motiverende woorden gedurende de 30 kilometer die hij met me mee fietste. Het was leuk om je eindelijk eens te leren kennen. Bedankt voor je tijd. Het was niet niks om in dit tempo naast iemand te fietsen. Martine en Rinus bedankt voor de laatste opbeurende woorden in de laatste kilometers.



Hierbij wil ik alle finishers feliciteren met het behaalde resultaat en de organisatie en haar vrijwilligers bedanken voor een superdag. Volgende keer hopelijk wat minder warm.

11 opmerkingen:

  1. Finish gehaald en in een hele mooie tijd ! Dat biertje heb je meer dan verdiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben benieuwd naar je verhaal.Van harte met deze top prestatie!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Was idd erg zwaar! Ben ook blij de finish te hebben gehaald!
    Gefeliciteerd, volgens mij zijn er vele uitvallers geweest!

    Groet Erik Tange

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prima prestatie... benieuwd naar je ervaringen van deze trail. van harte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alleen het uitlopen dwingt al respect af en de bijbehorende tijd is meer dan fraai! Goed gelopen Gerard!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie prestatie kerel, van harte gefeliciteerd. Je bent een ultraloper en hebt de smaak te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed gedaan en dit mooie resultaat al na je tweede ultra.
    Leuk je gezien en gesproken te hebben en rust goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super gelopen, dat warme weer maakt het extra zwaar. Je kunt trots zijn op jezelf, uitlopen in een mooie tijd en genieten van de omgeving, wat wil een mens nog meer? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi verslag, ik krijg helemaal zin om ook mee te doen volgend jaar.
    Super gelopen met die warmte!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed gelopen Gerard. En wat een mooi parcours hé? Volgend jaar dus weer? Ik hoop er ook weer bij te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Yo G. Lekker gelopen man! Tot een volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen