dinsdag 8 februari 2011

Midwinter Marathon

Zondag 6 februari, stond ik aan de start van de Centraal Beheer Achmea Midwinter Marathon. Vorig jaar liep ik hier nog de Asselronde. Ik wist dus een beetje wat mij te wachten stond. Het zou mede door de wind geen makkie worden.



Ztaredagavond zag ik nog net een tweet van Claudia via twitter voorbij komen. Zij zocht nog een startnummer voor de Marathon. Even daarvoor had Robert mij aangegeven dat hij de Marathon in Apeldoorn zou laten schieten en zelf op pad ging voor een duurloop. Hij had nog een startnummer beschikbaar. Na wat getwitter was e.e.a. zo geregeld. Dus zondag ochten even bij Robert langs om zijn startnummer op te halen.

Na wat omleidingen, i.v.m. afgesloten wegen, arriveerde ik rond 10.30 uur in Apeldoorn. Het was mij wederom gelukt om een parkeerplaats te vinden binnen 100 meter van de start/finisch lokatie. Auto geparkeerd en daarna snel naar Orpheus. Hier kwam ik de ene na de andere blogger tegen. Niet veel later kon ik eindelijk het starnummer aan Claudio overhandigen. Zou zou gaan starten met nummer 66.

Na wat laatste dingen in orde te hebben gemaakt werd het de hoogste tijd om naar het startvak te gaan. Samen met John, Jacqueline, Jeffrey en Leo zouden we weggaan op 6 min/km, dacht ik ten minste.

De eerste kilometers gingen ook in de afgesproken tijd. Ik liep lekker en was ook lekker aan het kletsen met Leo. Toen ik op een gegeven moment omkeek was er toch een klein gaatje gevallen. Ik denk dat John, Jeffrey en Jacqueline ongeveer 100 meter achter ons liepen. De doorkomst op de 5 km was 29.51.
De volgende 5 kilometer ging vervolgens in 28.48. Het ging niet verkeerd. Ik had echter geen idee meer waar de andere liepen. Ik besloot vervolgens om gewoon door te lopen en aan te kijken hoe het zou gaan.
Ik weet niet precies meer wanneer het was maar op een gegeven moment liep ook Koen aan onze zijde.
Volgens kwam hij gelijk met Raoul naast ons lopen. Dus was het tijd om eens lekker bij te kletsen. 

De kilometer vlogen voorbij. Het was pittig met af en toe toch een stevig windje. De volgende 5 kilometer gingen toch weer iets sneller. Deze werden afgelegd in 27.50. Het zou rond de 16 kilometer zijn geweest dat ik Leo en Koen i.v.m. een sanitaire stop moest laten gaan. Na de sanitaire stop kwam net Raoul weer voorbij gelopen. Nadat ik nog even met hem had gesproken ging ik verder met de bedoeling om weer bij Koen en Leo te komen. Ik liep op een gegeven moment kort achter hen maar een tweede sanitaire stop was de definitieve breek. Hierna lekker verder gelopen. Net voordat de marathon rechtsaf sloeg en de Asselronde rechtdoor ging stond Hans langs de kant van de weg. De verleiding was groot om rechtdoor te gaan. Gelukkig ben ik toch rechtsaf gegaan. Het werd gelijk een stuk rustiger op het parcours. Het werd zwaar. Gelukkig kon ik blijven lopen. Ik haalde zelfs lopers in. Uiteindelijk kwam de finisch in zicht. Ik wist inmiddels al dat het een dikke PR zou worden. Een tijd onder de 4 uur zat er niet in. Het werd echter wel een mooie 4.01.52.

Na afloop was het nog even bijkomen in Orpheus. Niet veel later kwamen John en Jeffrey binnenlopen. In plaats dat we nog even wat konden drinken werden we vriendelijk verzocht om Orpheus te verlaten. Men had nog een andere activiteit gepland. Dus snel omkleden in een schooltje, helaas was douchen niet meer mogelijk en vervolgens naar huis. Het was een lange zware dag geweest. Rond 19.00 uur was ik eindelijk moe maar voldaan thuis.

Natuurlijk kreeg ik op mijn klote van John. Ik had veel snel gelopen. Hij had weer eens gelijk. Het gevoel wat ik echter aan deze dag heb overgehouden is gewoon super. Op een zwaar parcours, onder zware omstandigheden een hele mooie tijd gelopen.

Ik heb onderweg wat foto's gemaakt. Deze zal ik van de week even uploaden. Heb op dit moment weinig tijd. Heb dit blog ook even snel geschreven. Zal het van de week nog even nalopen en de 5 kilometertijden even noteren. Iedereen in Apeldoorn bedankt voor deze mooie dag.

15 opmerkingen:

  1. PRoficiat !! Dat PR onder de 4 is enkel nog een kwestie van tijd. Die 2e ronde vond ik destijds verschrikkelijk : veel te rustig !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met je PR!! Het was een mooie lopersdag, geniet maar lekker na van het gevoel want jij zweeft nog wel even (en dat na 2 sanitaire stops)!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super zeg en gefeliciteerd met je mooie PR en marathon tijd.
    Dat gaat wat worden de volgende lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met je PR, helaas net niet onder de 4 maar dat zal ongetwijfeld spoedig gebeuren. Veel succes met de wedstrijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op je kloten gegeven? Jammer dat je dat zo ervaren hebt na een pr op deze magische afstand. Als je niet diep hebt hoeven gaan om deze mooie tijd op de klokken te lopen, ben je beter in vorm dan je zelf denkt. Ik hoop dat je al herstelt bent en de trainingen naar HET doel rustig kan vervolgen. Nogmaals gefeliciteerd met je PR. Die 4 uur gaat er dit jaar echt nog wel aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap hoor, alweer een PR! Ook de volgende marathon gaat je weer een PR opleveren. En als je er dan minimaal 1.53 vanaf loopt ......

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nogmaals van harte gefeliciteerd met je PR. Je bent in topvorm. Binnenkort duik je met gemak onder de 4 uur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. dat biedt nog meer perspectief voor rotterdam.. goed dat je bent doorgegaan. is ook goed voor je mentale weerbaarheid. Weer wat fantastische minuten eraf gelopen t.o.v. spijkenisse. Van harte. Geniet ervan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ojee, John boos, hoe is het mogelijk?
    Maar ik heb John's reactie gelezen en hij heeft gelijk, met het oog op Texel.
    Maar, als je ogenschijnlijk zo makkelijk in Apeldoorn effetjes 42km weggaffeld in een PR; dan doe je wel iets goed!
    Gefeliciteerd, en op naar de sub 4-uur; maar niet voor Texel!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je hebt gwoon TOP gelopen man!! Ben trots op je =D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gefeliciteerd met je prachtige PR! Geweldig gedaan Gerard!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi gelopen man! Netjes verdeeld. Voor de tijd even gezien met Claudia, daarna niet meer. Gefeliciteerd met je PR

    BeantwoordenVerwijderen
  13. gefeliciteerd met je pr broer !
    leuk verslag btw !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi gelopen Gerard.Je gaat prima op weg naar Texel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat had ik nog geen eens gelezen Gerard, maar als nog gefeliciteerd met je PR op de hele marathon.

    BeantwoordenVerwijderen